Pogłębiarka "Ursa" w porcie Nowy Świat
12 czerwca 2024 roku do Polski przypłynęła "Ursa", zaawansowana technologicznie pogłębiarka ssąca nasiębierna, która stała się najnowszym nabytkiem w porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej.

 

Ten specjalistyczny statek będzie pełnił kluczową rolę w utrzymaniu nowej ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, co znacząco poprawi dostępność transportową tego regionu.

Statek "Ursa", fot. Żuławy TV, Facebook

 

"Ursa" została zaprojektowana z myślą o najbardziej wymagających zadaniach. Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp oraz rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu. "Ursa" będzie stacjonowała na stałe w porcie Nowy Świat.

"Ursa" w Porcie "Nowy Świat", fot. Żuławy TV, Facebook

 

Umowa na budowę "Ursy" została podpisana w marcu 2022 roku. Kontrakt o wartości 117 milionów złotych obejmował zaprojektowanie, budowę i wyposażenie statku. Realizacją projektu zajęła się fińska stocznia Tyovene Oy, która współpracowała z firmami holenderskimi.

Pod koniec października 2022 roku odbyła się uroczystość położenia stępki, a niecały rok później "Ursa" została zwodowana.

Parametry statku:
    •    Długość całkowita: 62,75 m
    •    Długość między pionami: 57,23 m
    •    Szerokość całkowita: 12,00 m
    •    Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
    •    Wyporność: 2341 ton
    •    Pojemność brutto (GT): 1195
    •    Pojemność netto (NT): 359

Możliwości:
    •    Liczba załogi/osób: 8 osób
    •    Obszar żeglugi: żegluga krajowa
    •    Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0 m / SWL 3t na 12 m
    •    Pojemność ładowni: 950 m³

Prędkość statku:
    •    Prędkość z urobkiem: 8 węzłów
    •    Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów