12 czerwca 2024 roku do Polski przypłynęła "Ursa", zaawansowana technologicznie pogłębiarka ssąca nasiębierna, która stała się najnowszym nabytkiem w porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej.
Ten specjalistyczny statek będzie pełnił kluczową rolę w utrzymaniu nowej ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, co znacząco poprawi dostępność transportową tego regionu.
Statek "Ursa", fot. Żuławy TV, Facebook
"Ursa" została zaprojektowana z myślą o najbardziej wymagających zadaniach. Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp oraz rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu. "Ursa" będzie stacjonowała na stałe w porcie Nowy Świat.
"Ursa" w Porcie "Nowy Świat", fot. Żuławy TV, Facebook
Umowa na budowę "Ursy" została podpisana w marcu 2022 roku. Kontrakt o wartości 117 milionów złotych obejmował zaprojektowanie, budowę i wyposażenie statku. Realizacją projektu zajęła się fińska stocznia Tyovene Oy, która współpracowała z firmami holenderskimi.
Pod koniec października 2022 roku odbyła się uroczystość położenia stępki, a niecały rok później "Ursa" została zwodowana.
Parametry statku:
• Długość całkowita: 62,75 m
• Długość między pionami: 57,23 m
• Szerokość całkowita: 12,00 m
• Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
• Wyporność: 2341 ton
• Pojemność brutto (GT): 1195
• Pojemność netto (NT): 359
Możliwości:
• Liczba załogi/osób: 8 osób
• Obszar żeglugi: żegluga krajowa
• Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0 m / SWL 3t na 12 m
• Pojemność ładowni: 950 m³
Prędkość statku:
• Prędkość z urobkiem: 8 węzłów
• Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów