Rowery elektryczne na rynku polskim
Udział rowerów elektrycznych w rynku rowerowym w Polsce w 2026 roku osiągnie 28 proc., a jego wartość wyniesie 2 mln zł – wskazuje Polskie Stowarzyszenie Rowerowe oraz Konfederacja Europejskiego Przemysłu Rowerowego (CONEBI).

To ogromny potencjał wzrostu, rozwoju i co za tym idzie zysków, jakich się spodziewamy w tym segmencie rynku – ocenia Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco, łódzkiego producenta e-bike’ów.

Do wzrostu popularności rowerów w Polsce – w tym elektrycznych – przyczyniła się pandemia COVID-19. W 2021 roku ruch rowerowy w polskich miastach wzrósł o 29 proc.

Jednoślady zaczęły być traktowane jako alternatywa dla transportu samochodowego i zbiorowego, nie tylko bardziej ekologiczna, ale i bezpieczniejsza ze względów zdrowotnych: łatwiej dzięki nim utrzymać dystans społeczny, Jako producent obserwujemy to po wzroście sprzedaży głównie w segmencie rowerów miejskich. Koronawirus spowodował też, że na popularności zyskało spędzanie czasu wolnego i wakacji w Polsce. W ten trend doskonale wpisują się jedno- i wielodniowe wycieczki rowerowe – mówi Tomasz Przygucki.

 

Ekspansja rynku rowerów elektrycznych w Polsce

Szacunki pokazują, że głównym beneficjentem tego trendu jest segment e-bike’ów.

Dane zbierane przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe i CONEBI dają bardzo dużo powodów do optymizmu. Wynika z nich, że do 2026 roku rynek rowerów elektrycznych będzie rósł o około 8 proc. rocznie, a udział e-bike’ów w nim wyniesie 28 proc. To ogromny potencjał wzrostu, rozwoju i co za tym idzie zysków – zwraca uwagę T. Przygucki.

Trend w Polsce jest elementem szerszej, europejskiej tendencji. Według szacunków CONEBI, w 2027 roku wolumen rowerów elektrycznych w Europie ma przekroczyć wolumen rowerów tradycyjnych i w 2030 roku ma osiągnąć 17 mln, podczas gdy wolumen rowerów tradycyjnych ma spaść do 14-15 milionów.

Wzrost ten związany jest ze zmianami w sposobie myślenia o transporcie miejskim w duchu smart city w europejskich miastach – dodaje Marcin Szymczak, dyrektor generalny TrybEco. – Tylko w 2020 roku wydały one ponad 1 mln euro na rozwój infrastruktury rowerowej. W sumie zbudowano za to 1 tys. km dróg rowerowych. W samym segmencie rowerów elektrycznych widzimy kilka trendów, które wpływają na jego bardzo dynamiczny rozwój. Jednym z nich jest rozwój rowerów cargo. Analizy Rynku wskazują, że w 2021 roku sprzedaż elektrycznych rowerów cargo wzrosła w Europie o blisko 50 proc. Na najbliższe lata przewiduje się wzrost pomiędzy 40-80% rocznie. To kolejny element rewolucji na rynku mikroelektromobilności.

Liczby pokazują jednak, że sprzedaż rowerów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej w ogóle, a w Polsce w szczególności obecnie jest nieco niższa niż na zachodzie. Do nasycenia rynku zdaniem Trybeco jest bardzo daleko – na przykład w Czechach ponad połowa rynku rowerów wartościowo to e-bike’i.