Ostatnia przeprawa promowa w Gdańsku [FILM]
6
Stary Ziomek i Morze
Historia promowej przeprawy między Świbnem a Mikoszewem sięga roku 1895, kiedy to zakończono budowę Przekopu Wisły. Zobacz najnowszy film, który ukazał się w serwisie Youtubie na kanale: Stary Ziomek i Morze.

 

Pan Marek, barwny gawędziarz o wyglądzie szypra, jest rodowitym wrocławianinem, który od 1993 roku odnalazł swoje miejsce w Świbnie tuż u brzegu Wisły. Wraz ze swoją załogą i wiernym holownikiem Kleń, zapewnia mieszkańcom i odwiedzającym tę okolicę gościom niezwykłą przeprawę między oboma brzegami królowej polskich rzek, tuż przy jej ujściu do Bałtyku.

Historia promowej przeprawy między Świbnem a Mikoszewem sięga roku 1895, kiedy to zakończono budowę Przekopu Wisły. Ta ważna inwestycja spowodowała przerwanie kluczowej arterii pomiędzy Gdańskiem a Królewcem. W rezultacie konieczne stało się utworzenie promowej przeprawy przez nowo powstałą rzekę. Wówczas powstały trzy przeprawy, z każdą odgrywającą swoją własną rolę.

Przeprawy promowe działały w Przekopie Wisły aż do zakończenia działań wojennych II wojny światowej. Po wojnie wznowił działalność jedynie prom linowy. Początkowo nadzór nad przeprawą sprawowali żołnierze sowieccy, którzy nałożyli wysokie opłaty na mieszkańców, a zarazem nie zezwalali polskim przewoźnikom na podjęcie prowadzenia żeglugi.

Historia promowej przeprawy między Świbnem a Mikoszewem sięga roku 1895

Na szczęście, od roku 1957 prowadzeniem promu zajęła się Żegluga Gdańska. Jednak w 1993 roku urząd wojewódzki zaniechał utrzymania przeprawy w Świbnie, argumentując to brakiem środków. Wtedy prywatna inicjatywa okazała się zbawieniem. Byli pracownicy Żeglugi Gdańskiej podjęli się tego wyzwania i kontynuują przewozy promowe na tym odcinku Wisły.

Dzięki niezłomnej determinacji i zaangażowaniu Pana Marka oraz jego utalentowanej załogi, mieszkańcy i goście mierzei Wiślanej wciąż mają przywilej korzystać z przeprawy promowej między Świbnem a Mikoszewem. Obecnie prom funkcjonuje od początku maja do początku października, a siłą napędową tego niezawodnego środka transportu pozostaje wierny holownik Kleń. Dowodzenie nad jednostką spoczywa w rękach doświadczonego szypra, któremu towarzyszą dwaj przewoźnicy, pomocnik oraz uprzejma Pani kasjerka.

Prom funkcjonuje od początku maja do początku października

Niemniej jednak, od czasu wybudowania drogi ekspresowej S7, prom nie pełni już tak kluczowej roli komunikacyjnej, jak miało to miejsce w przeszłości, gdy kolejki samochodów ciągnęły się od jednej remizy w Świbnie aż do drugiej w Mikoszewie. Obecnie ta niezwykła jednostka pełni inne, równie istotne zadania. Stanowi ona bowiem ważny element materialnego dziedzictwa regionu, przyciągając jednocześnie liczne grupy turystów, którzy odwiedzają Mierzeję Wiślaną oraz Wyspę Sobieszewską.

 

Więcej o Stary Ziomek i Morze: